Es pot innovar també des de l’Administració?

Crec que la resposta ha de ser rotundament afirmativa. Tot i no
ser organitzacions empresarials i tenir com a finalitat servir
l’interès general, és evident que les administracions també han
d’innovar. Així també ho creuen des de l’Oficina de Coordinació de la Recerca i la Innovació
(l’OCRI, organisme adscrit al Departament d’Innovació, Universitats i
Empresa), que divendres passat, 17 de desembre, va presentar el llibre Innovació a l’Administració de la Generalitat: 25 iniciatives innovadores.
 

Deia recentment en una conferència el físic i divulgador científic Jorge Wagensberg que la
solució no trivial per continuar viu, quan la incertesa colla, combina
dues estratègies: millorar l’anticipació i millorar l’acció
. Amb
aquesta reflexió, l’exdirector de CosmoCaixa Barcelona feia èmfasi en
com els éssers vius utilitzem la innovació per adaptar-nos als canvis
que tenen lloc en l’entorn. Doncs bé, atès el context actual d’incertesa
a causa de la crisi econòmica i el fenomen de la globalització,
l’entorn dinàmic i canviant en què ens movem i les circumstàncies
actuals, en què la ciutadania és més exigent i els problemes a què ens
enfrontem com a servidors públics són cada cop més complexos, considero
que les administracions han de canviar la seva cultura rígida,
tradicionalista i procedimentalista i esdevenir cada vegada més
intel·ligents i innovadores.

Si abans les actuacions de
l’Administració es basaven en la fidelitat a la norma i en el control
del seu compliment, ara també es considera necessària la capacitat de
donar resposta creativa a situacions noves o a situacions existents que
s’han d’interpretar des de noves perspectives. Estic convençut que,
sobretot, les innovacions de les administracions que hem de potenciar
són les que procuren la institucionalització del canvi, les que el
plantegen com a millora i l’orienten a produir transformacions reals amb
incidència en l’atenció a les persones usuàries i en el servei públic
que hem de prestar.  En tot cas, els governs han d’innovar, però tenint
en compte la seva peculiaritat, que els distingeix d’una empresa,
sempre garantint que aquest procés compleixi la seva finalitat pública.

El llibre que acaba de publicar l’OCRI
exemplifica clarament que l’Administració de la Generalitat ja innova.
La petita mostra d’iniciatives innovadores compilades  i  descrites  (un
total de 25 destriades d’entre 50 candidates) ens porta a reconèixer
l’existència d’una interessant producció de resultats innovadors a la
Generalitat de Catalunya, però també a clarificar quins límits tenim per
esdevenir una administració estructuralment innovadora. Un dels reptes
que apunta aquest volum  és que la innovació, a la Generalitat de
Catalunya, esdevingui sistemàtica. També s’explica la importància que la
innovació es vinculi a l’assoliment d’impactes significatius mesurables
i explicables.

L’obra aplega iniciatives de tots els
departaments de la Generalitat; particularment rellevants m’han semblat
les experiències de Ruralcat, l’acreditació ACTIC, Int+Nova (el portal d’idees del DIRIP), la Història Clínica Compartida de Catalunya (HC3) o el Pla de Recursos Turístics Intangibles
del DIUE, per citar només cinc exemples d’entre els 25, tots ells de
lectura molt recomanable.  Està previst que es publiqui un segon volum
al llarg del primer semestre de 2011.

 



Aquesta entrada ha esta publicada en Web social. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 comentaris a l'entrada: Es pot innovar també des de l’Administració?

  1. Tant de bo la Generalitat Valenciana fes alguna cosa semblant.

  2. És més, és absolutament necessari i tots en sortirem guanyant.

Els comentaris estan tancats.